Krótszy okres amortyzacji budynków niemieszkalnych 2025

Krótszy okres amortyzacji budynków niemieszkalnych 2025

Nowe przepisy umożliwiają skrócenie amortyzacji budynków niemieszkalnych z 40 do 5 lat w obszarach o wysokim bezrobociu.

ZSB

Zespół Sieć Biznesowa

Redakcja Biznesowa

10 min czytania

Nowe przepisy dotyczące amortyzacji budynków niemieszkalnych wprowadzone na początku 2024 roku i znowelizowane 1 stycznia 2025 roku przynoszą znaczące korzyści dla przedsiębiorców. Dzięki tym zmianom możliwe jest skrócenie okresu amortyzacji budynków niemieszkalnych z standardowych 40 lat nawet do 5 lat w określonych przypadkach. Te regulacje stanowią istotne wsparcie dla rozwoju biznesu, szczególnie w regionach o trudnej sytuacji ekonomicznej.

Przepisy te dotyczą przede wszystkim mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy wytwarzają budynki we własnym zakresie na obszarach o wysokiej stopie bezrobocia. Nowe możliwości amortyzacyjne mogą znacząco wpłynąć na optymalizację podatkową i poprawę płynności finansowej przedsiębiorstw, co jest szczególnie ważne w obecnych warunkach gospodarczych.

Nowe przepisy amortyzacyjne obowiązują od 1 stycznia 2024 roku z nowelizacją wprowadzoną 1 stycznia 2025 roku. Umożliwiają one skrócenie okresu amortyzacji budynków niemieszkalnych z 40 lat do nawet 5 lat w określonych przypadkach. Przepisy dotyczą wyłącznie budynków wytworzonych we własnym zakresie przez mikro, małych i średnich przedsiębiorców

Podstawowe zasady amortyzacji budynków niemieszkalnych

Zgodnie z artykułem 22i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych. System amortyzacji budynków niemieszkalnych opiera się na dwóch głównych metodach: amortyzacji liniowej według stawek z wykazu oraz indywidualnej stawce amortyzacyjnej dla spełniających określone warunki środków trwałych.

Standardowa roczna stawka amortyzacyjna dla budynków niemieszkalnych wynosi 2,5 procent, co oznacza okres amortyzacji wynoszący 40 lat. Jednak przepisy przewidują pewne wyjątki od tej zasady. Przykładowo, garaże podziemne mogą być amortyzowane według stawki 4,5 procent, natomiast kiosk towarowy o kubaturze poniżej 500 metrów sześciennych może być amortyzowany według stawki 10 procent.

Standardowa stawka amortyzacyjna dla budynków niemieszkalnych wynosi 2,5 procent rocznie. Oznacza to standardowy okres amortyzacji wynoszący 40 lat. Wyjątkami są garaże podziemne z stawką 4,5 procent oraz kioski towarowe poniżej 500 m3 z stawką 10 procent

Alternatywą dla standardowych stawek są indywidualne stawki amortyzacyjne. Zgodnie z artykułem 22j ustawy o PIT, podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji. Ta możliwość dotyczy budynków i lokali niemieszkalnych, dla których standardowa stawka wynosi 2,5 procent.

Warunkiem zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej jest spełnienie określonych kryteriów. Po pierwsze, budynek lub lokal nie może być wcześniej wprowadzony do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez podatnika. Po drugie, musi spełniać jeden z warunków: być używany lub ulepszony. Przez używanie środka trwałego rozumie się jego eksploatowanie przed dniem nabycia przez podatnika.

Obliczanie indywidualnej stawki amortyzacyjnej

Proces ustalania indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla budynków niemieszkalnych wymaga precyzyjnych obliczeń opartych na dwóch kluczowych datach. Pierwszą jest data oddania budynku po raz pierwszy do używania, drugą - data wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych przez podatnika. Te daty stanowią podstawę do wyliczenia minimalnego okresu amortyzacji.

Minimalny okres amortyzacji ustala się poprzez pomniejszenie standardowego okresu 40 lat o pełną liczbę lat, które upłynęły od dnia oddania budynku po raz pierwszy do używania do dnia wprowadzenia go do ewidencji. Jednak przepisy wprowadzają ważne ograniczenie - okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat. Oznacza to, że maksymalna indywidualna stawka amortyzacyjna wynosi 10 procent.

Obliczanie indywidualnej stawki amortyzacyjnej wymaga ustalenia dwóch dat: oddania budynku do użytku i wprowadzenia do ewidencji. Od 40 lat odejmuje się liczbę lat między tymi datami. Okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat, co oznacza maksymalną stawkę 10 procent

Aby zilustrować praktyczne zastosowanie tych przepisów, warto przeanalizować konkretny przykład. Pan Antoni posiadał prywatny budynek mieszkalny oddany do użytku w 1988 roku. W 2021 roku wprowadził go do ewidencji środków trwałych i rozpoczął wykorzystywanie na potrzeby swojej jednoosobowej działalności gospodarczej.

  1. Ustal datę oddania budynku do użytku (1988 rok)
  2. Określ datę wprowadzenia do ewidencji (2021 rok)
  3. Oblicz różnicę w latach (2021 - 1988 = 33 lata)
  4. Odejmij od standardowych 40 lat (40 - 33 = 7 lat)
  5. Zastosuj minimalny okres 10 lat (7 < 10, więc okres wynosi 10 lat)
  6. Ustal stawkę amortyzacyjną (100% / 10 lat = 10%)

W tym przypadku pan Antoni może zastosować zarówno standardową stawkę 2,5 procent, jak i indywidualną stawkę 10 procent. Wybór wyższej stawki pozwoli mu na szybsze odpisanie wartości budynku i uzyskanie korzyści podatkowych.

Metoda amortyzacjiStawka rocznaOkres amortyzacjiRoczny odpis (przy wartości 100 000 zł)
Standardowa2,5%40 lat2 500 zł
Indywidualna10%10 lat10 000 zł
Garaż podziemny4,5%22 lata4 500 zł
Kiosk poniżej 500 m310%10 lat10 000 zł

Nowe przepisy dla obszarów o wysokiej stopie bezrobocia

Najważniejszą nowością wprowadzoną w 2024 roku i rozszerzoną w 2025 roku są przepisy umożliwiające jeszcze większe skrócenie okresu amortyzacji budynków niemieszkalnych. Zgodnie z artykułem 22j ustęp 7 ustawy o PIT, mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy mogą stosować preferencyjne stawki amortyzacyjne w określonych lokalizacjach.

Te specjalne przepisy dotyczą budynków i lokali niemieszkalnych oraz budowli zaliczonych do grupy 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych, które zostały wytworzone we własnym zakresie i po raz pierwszy wprowadzone do ewidencji. Kluczowym warunkiem jest lokalizacja inwestycji na obszarze spełniającym określone kryteria ekonomiczne.

Preferencyjne stawki amortyzacyjne mogą stosować wyłącznie mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Dotyczy to budynków wytworzonych we własnym zakresie i po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji. Budynek musi znajdować się na obszarze spełniającym określone kryteria bezrobocia i zamożności

Warunki lokalizacyjne obejmują dwa równoczesne kryteria. Po pierwsze, budynek musi znajdować się na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie lub miasta na prawach powiatu, gdzie przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120 procent przeciętnej stopy bezrobocia w kraju. Po drugie, indywidualny wskaźnik zamożności gminy lub miasta na prawach powiatu musi być mniejszy niż 100 procent wskaźnika zamożności wszystkich gmin lub miast na prawach powiatu.

Istotną zmianą wprowadzoną 1 stycznia 2025 roku było rozszerzenie zakresu zastosowania przepisu również na miasta na prawach powiatu. Wcześniej, do końca 2024 roku, przepis dotyczył wyłącznie gmin. To rozszerzenie zwiększa liczbę potencjalnych beneficjentów preferencyjnych stawek amortyzacyjnych.

Okresy amortyzacji w zależności od stopy bezrobocia

Wysokość preferencyjnej stawki amortyzacyjnej zależy od poziomu stopy bezrobocia w danym regionie. Przepisy przewidują dwa progi, które determinują minimalny okres amortyzacji i tym samym maksymalną stawkę amortyzacyjną.

Gdy środek trwały znajduje się na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, gdzie przeciętna stopa bezrobocia wynosi od 120 do 170 procent przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat. Oznacza to maksymalną stawkę amortyzacyjną na poziomie 10 procent rocznie.

Pierwszy próg preferencji obejmuje obszary ze stopą bezrobocia od 120 do 170 procent średniej krajowej. W takich lokalizacjach minimalny okres amortyzacji wynosi 10 lat. Maksymalna stawka amortyzacyjna może osiągnąć poziom 10 procent rocznie zamiast standardowych 2,5 procent

Jeszcze korzystniejsze warunki dotyczą obszarów o szczególnie wysokiej stopie bezrobocia. Gdy stopa bezrobocia przekracza 170 procent przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, okres amortyzacji może być skrócony do zaledwie 5 lat. To oznacza możliwość zastosowania stawki amortyzacyjnej na poziomie 20 procent rocznie.

  • Obszary ze stopą bezrobocia 120-170% średniej krajowej: minimalny okres 10 lat
  • Obszary ze stopą bezrobocia powyżej 170% średniej krajowej: minimalny okres 5 lat
  • Standardowa stawka amortyzacyjna: 2,5% (okres 40 lat)
  • Maksymalna preferencja: 20% (okres 5 lat)
  • Warunki dodatkowe: wskaźnik zamożności poniżej 100% średniej

Ustalenie spełnienia warunków do zastosowania preferencyjnych stawek następuje na konkretny miesiąc, w którym wystąpiło jedno z określonych zdarzeń. Może to być miesiąc, w którym uprawomocniła się decyzja o pozwoleniu na budowę, upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia budowy, lub środek trwały został wprowadzony do ewidencji w przypadkach niewymagających pozwolenia na budowę.

Praktyczne zastosowanie nowych przepisów

Aby lepiej zrozumieć praktyczne zastosowanie nowych przepisów, warto przeanalizować konkretny przykład. Pan Tomasz w 2021 roku uzyskał pozwolenie na budowę budynku użytkowego. Budowa zakończyła się w 2025 roku, a po oddaniu nieruchomości do użytku budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Budynek zlokalizowany jest na obszarze gminy, gdzie przeciętna stopa bezrobocia wynosi 120 procent przeciętnej stopy bezrobocia w kraju.

Pan Tomasz planował skorzystać z preferencyjnej stawki amortyzacyjnej 10 procent przewidzianej w artykule 22j ustęp 7 ustawy o PIT. Jednak zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 maja 2024 roku, nie może zastosować tej stawki, ponieważ pozwolenie na budowę zostało wydane przed 1 stycznia 2024 roku, czyli przed wejściem w życie preferencyjnych przepisów.

Ten przykład ilustruje kluczową zasadę - preferencyjne stawki amortyzacyjne mogą być stosowane wyłącznie do inwestycji rozpoczętych po wejściu w życie nowych przepisów. Data uzyskania pozwolenia na budowę, zgłoszenia budowy lub wprowadzenia do ewidencji musi przypadać po 1 stycznia 2024 roku.

Preferencyjne stawki amortyzacyjne dotyczą wyłącznie inwestycji rozpoczętych po 1 stycznia 2024 roku. Kluczowe znaczenie ma data uzyskania pozwolenia na budowę, zgłoszenia budowy lub wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Wcześniejsze inwestycje nie kwalifikują się do preferencji

Nowe przepisy umożliwiają znaczące skrócenie okresu amortyzacji - z standardowych 40 lat do odpowiednio 5 lub 10 lat w zależności od poziomu stopy bezrobocia w regionie. To może przynieść istotne korzyści finansowe przedsiębiorcom inwestującym w budynki niemieszkalne na obszarach o trudnej sytuacji ekonomicznej.

Warunki techniczne i klasyfikacja budynków

Preferencyjne stawki amortyzacyjne dotyczą ściśle określonych kategorii środków trwałych. Zgodnie z przepisami, korzyści mogą dotyczyć budynków i lokali niemieszkalnych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej z grupy 2. Ta klasyfikacja ma fundamentalne znaczenie dla możliwości zastosowania preferencyjnych stawek.

Kluczowym warunkiem jest również sposób powstania środka trwałego. Preferencje dotyczą wyłącznie budynków wytworzonych we własnym zakresie przez podatnika. Oznacza to, że przepisy nie znajdą zastosowania do budynków nabytych od innych podmiotów, nawet jeśli spełniają pozostałe warunki lokalizacyjne i ekonomiczne.

Dodatkowo budynek musi być po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych danego podatnika. Ten warunek zapewnia, że preferencje dotyczą rzeczywiście nowych inwestycji, a nie reorganizacji już posiadanych aktywów.

Preferencyjne stawki amortyzacyjne dotyczą wyłącznie budynków wytworzonych we własnym zakresie przez podatnika. Budynki nabyte od innych podmiotów nie kwalifikują się do preferencji. Dodatkowo środek trwały musi być po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji danego podatnika

Status podatnika również ma znaczenie dla możliwości skorzystania z preferencji. Przepisy przewidują korzyści wyłącznie dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Duzi przedsiębiorcy nie mogą skorzystać z preferencyjnych stawek amortyzacyjnych, nawet jeśli spełniają pozostałe warunki.

Grupa KŚTRodzaj środka trwałegoStandardowa stawkaPreferencja 120-170%Preferencja >170%
Grupa 1Budynki niemieszkalne2,5%10%20%
Grupa 1Lokale niemieszkalne2,5%10%20%
Grupa 2Obiekty inżynierii lądowej2,5%10%20%
Grupa 2Obiekty inżynierii wodnej2,5%10%20%

Dokumentacja i procedury aplikacyjne

Zastosowanie preferencyjnych stawek amortyzacyjnych wymaga odpowiedniej dokumentacji i przestrzegania określonych procedur. Podatnicy muszą być w stanie udokumentować spełnienie wszystkich warunków uprawniających do skorzystania z preferencji, w tym potwierdzić poziom stopy bezrobocia i wskaźnik zamożności w danej gminie lub mieście na prawach powiatu.

Kluczowe znaczenie ma ustalenie właściwego momentu oceny spełnienia warunków. Zgodnie z przepisami, ocena następuje na miesiąc, w którym wystąpiło jedno z trzech zdarzeń: uprawomocnienie się decyzji o pozwoleniu na budowę, upłynięcie terminu na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia budowy, lub wprowadzenie środka trwałego do ewidencji w przypadkach niewymagających formalnych procedur budowlanych.

Dokumentacja wymagana do zastosowania preferencji obejmuje potwierdzenie statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy oraz lokalizacji inwestycji. Konieczne jest udokumentowanie poziomu stopy bezrobocia i wskaźnika zamożności w danej gminie. Ocena warunków następuje na konkretny miesiąc określony przepisami

Podatnicy powinni zachować dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków przez cały okres amortyzacji środka trwałego. W przypadku kontroli skarbowej będą musieli przedstawić dowody uprawniające do zastosowania preferencyjnej stawki amortyzacyjnej.

  1. Potwierdź status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy
  2. Sprawdź lokalizację inwestycji względem kryteriów bezrobocia i zamożności
  3. Udokumentuj datę kluczowego zdarzenia (pozwolenie, zgłoszenie, wprowadzenie do ewidencji)
  4. Zachowaj dokumentację przez cały okres amortyzacji
  5. Zastosuj odpowiednią stawkę amortyzacyjną w księgach rachunkowych
  6. Uwzględnij preferencje w zeznaniu podatkowym

Wpływ na planowanie podatkowe i finansowe

Wprowadzenie preferencyjnych stawek amortyzacyjnych dla budynków niemieszkalnych ma znaczący wpływ na planowanie podatkowe i finansowe przedsiębiorstw. Możliwość skrócenia okresu amortyzacji z 40 lat do 5 lub 10 lat oznacza istotne przyspieszenie odpisów amortyzacyjnych i związane z tym korzyści podatkowe.

Wyższe odpisy amortyzacyjne w początkowych latach użytkowania budynku prowadzą do obniżenia podstawy opodatkowania i zmniejszenia obciążeń podatkowych. To z kolei poprawia płynność finansową przedsiębiorstwa i zwiększa środki dostępne na dalsze inwestycje lub bieżącą działalność operacyjną.

Przedsiębiorstwo budujące halę produkcyjną o wartości 2 miliony złotych w gminie o stopie bezrobocia przekraczającej 170 procent średniej krajowej może zastosować stawkę amortyzacyjną 20 procent zamiast standardowych 2,5 procent. Oznacza to roczny odpis 400 tysięcy złotych zamiast 50 tysięcy złotych, co przy stawce podatku 19 procent daje oszczędność podatkową około 66,5 tysiąca złotych rocznie.

Preferencyjne stawki amortyzacyjne mogą również wpłynąć na decyzje lokalizacyjne przedsiębiorców. Możliwość szybszego odpisania wartości inwestycji może skłonić do wyboru lokalizacji w regionach o wysokiej stopie bezrobocia, co jest zgodne z celami społeczno-gospodarczymi ustawodawcy.

Preferencyjne stawki amortyzacyjne mogą znacząco wpłynąć na opłacalność inwestycji w budynki niemieszkalne. Skrócenie okresu amortyzacji z 40 do 5 lat oznacza ośmiokrotnie wyższe roczne odpisy. Przy dużych inwestycjach może to przynieść znaczne oszczędności podatkowe i poprawić zwrot z inwestycji

Jednak przedsiębiorcy powinni również uwzględnić długoterminowe skutki przyspieszonych odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu okresu amortyzacji nie będą mogli już korzystać z odpisów od danego środka trwałego, co może wpłynąć na przyszłe obciążenia podatkowe.

Najczęstsze pytania

Czy preferencyjne stawki amortyzacyjne dotyczą wszystkich przedsiębiorców?

Nie, preferencyjne stawki amortyzacyjne mogą stosować wyłącznie mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Duzi przedsiębiorcy nie mogą skorzystać z tych preferencji, nawet jeśli spełniają pozostałe warunki dotyczące lokalizacji i rodzaju środka trwałego.

Czy można zastosować preferencyjną stawkę do budynku zakupionego od innego podmiotu?

Nie, preferencyjne stawki amortyzacyjne dotyczą wyłącznie budynków wytworzonych we własnym zakresie przez podatnika. Budynki nabyte od innych podmiotów, nawet jeśli znajdują się w odpowiedniej lokalizacji i spełniają pozostałe warunki, nie kwalifikują się do preferencyjnych stawek amortyzacyjnych.

Jak sprawdzić czy gmina spełnia warunki do zastosowania preferencyjnej stawki?

Należy sprawdzić dwa wskaźniki: stopę bezrobocia w powiecie lub mieście na prawach powiatu oraz indywidualny wskaźnik zamożności gminy. Stopa bezrobocia musi wynosić co najmniej 120 procent średniej krajowej, a wskaźnik zamożności musi być poniżej 100 procent średniej. Dane te publikowane są przez odpowiednie urzędy statystyczne.

Od kiedy można stosować nowe preferencyjne stawki amortyzacyjne?

Preferencyjne stawki amortyzacyjne można stosować do inwestycji rozpoczętych po 1 stycznia 2024 roku. Kluczowe znaczenie ma data uzyskania pozwolenia na budowę, zgłoszenia budowy lub wprowadzenia środka trwałego do ewidencji. Inwestycje rozpoczęte wcześniej nie kwalifikują się do preferencji.

Jaka jest maksymalna stawka amortyzacyjna dla budynków niemieszkalnych?

Maksymalna preferencyjna stawka amortyzacyjna wynosi 20 procent rocznie, co odpowiada okresowi amortyzacji 5 lat. Stawka ta może być stosowana na obszarach o stopie bezrobocia przekraczającej 170 procent średniej krajowej, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów dotyczących statusu przedsiębiorcy i charakteru inwestycji.

Czy preferencje dotyczą również obiektów inżynierii lądowej i wodnej?

Tak, preferencyjne stawki amortyzacyjne dotyczą nie tylko budynków i lokali niemieszkalnych z grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych, ale również obiektów inżynierii lądowej i wodnej zaliczonych do grupy 2. Wszystkie pozostałe warunki, takie jak wytworzenie we własnym zakresie i odpowiednia lokalizacja, muszą być spełnione.

ZSB

Zespół Sieć Biznesowa

Redakcja Biznesowa

Sieć Biznesowa

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi