Zezwolenie na pracę a zmiana pracodawcy - procedury 2025

Zezwolenie na pracę a zmiana pracodawcy - procedury 2025

Kompletny przewodnik po procedurach zmiany pracodawcy dla cudzoziemców z zezwoleniem na pracę lub jednolitym w Polsce.

ZSB

Zespół Sieć Biznesowa

Redakcja Biznesowa

12 min czytania

Cudzoziemcy zatrudnieni legalnie w Polsce często stają przed dylematem związanym ze zmianą miejsca pracy. Choć posiadają ważne zezwolenie na pracę, nie oznacza to automatycznie możliwości swobodnego przechodzenia między pracodawcami. Polski system prawny przewiduje szczegółowe procedury, które muszą zostać dopełnione przy każdej zmianie zatrudnienia. Znajomość tych regulacji jest kluczowa zarówno dla obcokrajowców, jak i pracodawców planujących zatrudnienie cudzoziemca już pracującego w Polsce.

Problematyka zmiany pracodawcy przez cudzoziemców z zezwoleniem na pracę wiąże się z dwoma różnymi typami dokumentów - standardowym zezwoleniem na pracę oraz zezwoleniem jednolitym na pobyt i pracę. Każdy z tych dokumentów podlega odmiennym procedurom w przypadku zmiany zatrudnienia, co często prowadzi do nieporozumień i błędów proceduralnych. Nieznajomość przepisów może skutkować uznaniem pracy za nielegalną, mimo formalnego posiadania dokumentów uprawniających do zatrudnienia.

Podstawy prawne zezwolenia na pracę cudzoziemców

Obowiązek posiadania aktualnego zezwolenia na pracę wynika wprost z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z art. 88 ust. 1 tej ustawy, zezwolenie na pracę jest wymagane w określonych sytuacjach zatrudnienia cudzoziemców na terytorium Polski.

Zezwolenie na pracę jest wymagane gdy cudzoziemiec wykonuje pracę na podstawie umowy z podmiotem mającym siedzibę w Polsce. Dotyczy to również sytuacji delegowania pracowników zagranicznych na okresy przekraczające określone limity czasowe. Każda forma zatrudnienia musi być zgodna z warunkami określonymi w wydanym zezwoleniu

Pierwsza kategoria obejmuje cudzoziemców wykonujących pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy z podmiotem, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Polski. Ta podstawowa forma zatrudnienia stanowi najczęstszy przypadek wymagający zezwolenia na pracę.

Druga kategoria dotyczy osób pełniących funkcje w zarządach spółek. Zezwolenie jest wymagane w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji. Obejmuje to również prowadzenie spraw spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz, albo sytuacje związane z udzieleniem prokury, gdy pobyt przekracza łącznie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Delegowani pracownicy zagraniczni wymagają zezwolenia gdy okres delegacji przekracza 30 dni w roku kalendarzowym. Dotyczy to delegowania do oddziału lub zakładu podmiotu zagranicznego albo podmiotu powiązanego z pracodawcą zagranicznym. Definicja podmiotu powiązanego wynika z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Trzecia kategoria obejmuje pracowników delegowanych przez pracodawców zagranicznych. Zezwolenie jest wymagane gdy cudzoziemiec wykonuje pracę u pracodawcy zagranicznego i jest delegowany na terytorium Polski na okres przekraczający 30 dni w roku kalendarzowym do oddziału lub zakładu podmiotu zagranicznego albo podmiotu powiązanego z pracodawcą zagranicznym.

Czwarta kategoria dotyczy świadczenia usług eksportowych. Zezwolenie jest wymagane gdy cudzoziemiec wykonuje pracę u pracodawcy zagranicznego nieposiadającego oddziału, zakładu lub innej formy zorganizowanej działalności na terytorium Polski i jest delegowany w celu realizacji usługi o charakterze tymczasowym i okazjonalnym.

Piąta kategoria obejmuje pozostałe formy delegowania. Zezwolenie jest wymagane gdy cudzoziemiec wykonuje pracę u pracodawcy zagranicznego i jest delegowany na terytorium Polski na okres przekraczający 30 dni w ciągu kolejnych 6 miesięcy w celach innych niż wcześniej wymienione.

Procedura uzyskiwania zezwolenia na pracę wymaga złożenia wniosku przez podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi. Sam wjazd obcokrajowca do Polski czy podpisanie umowy o pracę z polskim przedsiębiorcą nie powodują automatycznego wydania pozwolenia na pracę. Zezwolenia typu A i B wydawane są przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy.

Opłata od wniosku o wydanie zezwolenia na pracę wynosi 100 złotych gdy praca ma trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku zatrudnienia krótkoterminowego do 3 miesięcy opłata wynosi 50 złotych. Opłaty te musi uiścić podmiot składający wniosek czyli przyszły pracodawca

Zezwolenie jednolite na pobyt i pracę

Polski ustawodawca wprowadził możliwość skorzystania z uproszczonej procedury legalizacyjnej poprzez zezwolenie jednolite na pobyt i pracę. W ramach jednego postępowania administracyjnego cudzoziemiec może uzyskać legalizację pobytu oraz pozwolenie na pracę, co znacznie ułatwia proces formalno-prawny.

Główną różnicą w stosunku do standardowego zezwolenia na pracę jest to, że w przypadku zezwolenia jednolitego wszystkie formalności załatwia bezpośrednio cudzoziemiec, bez konieczności angażowania przyszłego pracodawcy w procedurę administracyjną. Wniosek o wydanie zezwolenia jednolitego składa się gdy dana osoba zamierza przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące, a głównym celem pobytu jest wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej.

Zezwolenie jednolite na pobyt i pracę uprawnia do pracy na ściśle określonych warunkach wskazanych w dokumencie. Każda zmiana tych warunków wymaga wystąpienia z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia lub jego modyfikację. Dotyczy to również każdej zmiany pracodawcy wskazanego w zezwoleniu

Opłata skarbowa za udzielenie jednolitego zezwolenia na pobyt i pracę wynosi 440 złotych, co stanowi znacznie wyższą kwotę niż w przypadku standardowego zezwolenia na pracę. Wyższa opłata wynika z kompleksowego charakteru dokumentu, który łączy w sobie funkcje zezwolenia na pobyt oraz na pracę.

Istnieją jednak kategorie cudzoziemców, które nie mogą ubiegać się o wydanie zezwolenia jednolitego. Pierwszą grupę stanowią pracownicy delegowani do Polski przez pracodawcę mającego siedzibę poza granicami Polski. Ta kategoria musi korzystać ze standardowych zezwoleń na pracę ze względu na specyfikę delegowania międzynarodowego.

Drugą wykluczaną kategorię stanowią osoby przebywające na terytorium Polski na podstawie zobowiązań określonych w umowach międzynarodowych dotyczących ułatwienia wjazdu i czasowego pobytu niektórych kategorii osób fizycznych zajmujących się wymianą handlową lub inwestycjami. Te osoby podlegają odrębnym regulacjom wynikającym z umów międzynarodowych.

  • Cudzoziemcy prowadzący w Polsce działalność gospodarczą nie mogą uzyskać zezwolenia jednolitego
  • Pracownicy wykonujący w Polsce pracę sezonową podlegają odrębnym przepisom
  • Osoby przebywające na podstawie wiz turystycznych lub odwiedzin rodzinnych są wykluczone
  • Wizy wydane przez polski organ lub inne państwo obszaru Schengen w celach turystycznych dyskwalifikują z procedury
Zezwolenie jednolite nie może być wydane osobom prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce. Ta kategoria cudzoziemców musi korzystać z innych form legalizacji pobytu i prowadzenia działalności. Dotyczy to zarówno jednoosobowej działalności gospodarczej jak i prowadzenia spółek

Procedury zmiany pracodawcy przy zezwoleniu na pracę

Zezwolenie na pracę cudzoziemca jest dokumentem terminowym, wydawanym na maksymalnie 3 lata, co oznacza konieczność okresowego przedłużania jego ważności. Obecnie nie istnieje możliwość uzyskania zezwolenia bezterminowego, co w praktyce może rodzić trudności przy zmianie miejsca pracy.

Kluczową zasadą jest to, że cudzoziemiec posiadający zezwolenie na pracę może wykonywać jedynie tę pracę, która została określona w wydanym dokumencie. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2 kwietnia 2009 roku podkreśla, że w przypadku zezwoleń na pracę cudzoziemców najistotniejsze jest wykonywanie wyłącznie tej pracy, która została określona w zezwoleniu. W przeciwnym wypadku praca wykonywana jest nielegalnie, mimo posiadania formalnie ważnego dokumentu.

Cudzoziemcy pracujący legalnie w Polsce mają prawo do zmiany miejsca zatrudnienia. Wymaga to jednak dopełnienia określonych obowiązków proceduralnych przed podjęciem pracy u nowego pracodawcy. Zezwolenie na pracę jest wydawane na dane konkretnego przedsiębiorstwa które zobowiązuje się do zatrudnienia danej osoby

Jeśli nowy pracodawca chce zatrudnić obcokrajowca, który do tej pory pracował legalnie w innej firmie, musi pamiętać o uzyskaniu dla przyszłego pracownika nowego zezwolenia na pracę lub złożyć oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy. Cudzoziemcy nie mogą pracować w firmie, której dane nie znajdują się w aktualnym zezwoleniu na pracę.

Jeśli dojdzie do sytuacji zatrudnienia bez odpowiedniej aktualizacji dokumentów, wówczas przyjmuje się, że obcokrajowiec świadczy pracę nielegalnie. Za nielegalne wykonywanie pracy grożą poważne konsekwencje prawne, łącznie z możliwością deportacji z Polski. Samo zezwolenie na pracę nie może być zmienione w zakresie danych pracodawcy, dlatego każda zmiana pracodawcy wymaga uzyskania nowego zezwolenia.

  1. Sprawdzenie ważności aktualnego zezwolenia na pracę
  2. Znalezienie nowego pracodawcy gotowego do zatrudnienia cudzoziemca
  3. Złożenie przez nowego pracodawcę wniosku o wydanie nowego zezwolenia
  4. Oczekiwanie na rozpatrzenie wniosku przez właściwego wojewodę
  5. Otrzymanie nowego zezwolenia z danymi nowego pracodawcy
  6. Podjęcie legalnej pracy u nowego pracodawcy

Mario, obywatel Brazylii, podjął legalną pracę w firmie X, która figuruje w jego zezwoleniu na pracę. Po trzech miesiącach zmienił pracę i zatrudnił się w firmie Y, wykonując te same zadania za lepsze wynagrodzenie. Mimo identycznych obowiązków i prawidłowo sporządzonej umowy o pracę, zatrudnienie Mario jest nielegalne, ponieważ nie dokonano zmiany zezwolenia na pracę.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku zmiany warunków pracy u tego samego pracodawcy. Jeśli cudzoziemiec pozostaje zatrudniony u tego samego podmiotu, który figuruje w zezwoleniu na pracę, zmiana zakresu obowiązków, miejsca wykonywania pracy czy innych warunków nie wymaga uzyskania nowego zezwolenia.

Zoe, obywatelka Japonii, od pięciu miesięcy legalnie pracuje w firmie X. Pracodawca zmienił jej zakres obowiązków i polecił pracę w filii przedsiębiorstwa w innym mieście. Zoe będzie wykonywać nowe zadania pod kierownictwem nowych osób, jednak jej pracodawcą nadal pozostaje właściciel firmy X. W tym przypadku Japonka nie musi uzyskać nowego zezwolenia na pracę, ponieważ nie doszło do zmiany pracodawcy.

Zmiana zezwolenia jednolitego na pobyt i pracę

W przeciwieństwie do standardowego zezwolenia na pracę, zezwolenie jednolite na pobyt i pracę może być zmieniane na wniosek cudzoziemca bez konieczności uzyskiwania całkowicie nowego dokumentu. Ta procedura jest znacznie bardziej elastyczna i pozwala na dostosowanie warunków zatrudnienia do zmieniających się okoliczności.

Cudzoziemiec chcący zmienić zakład pracy w trakcie obowiązywania zezwolenia jednolitego musi złożyć wniosek o zmianę do wojewody. Najlepiej zrobić to przed podpisaniem umowy z nowym pracodawcą. Jeśli umowa została już podpisana cudzoziemiec ma 15 dni na złożenie wniosku o zmianę

W ramach procedury zmiany zezwolenia jednolitego można modyfikować różne elementy zatrudnienia. Po pierwsze, można zmienić pracodawcę, co jest najczęstszym powodem składania wniosku o zmianę. Po drugie, możliwa jest zmiana pracodawcy użytkownika w przypadku pracy tymczasowej. Po trzecie, można zmienić stanowisko, na jakim cudzoziemiec ma wykonywać pracę.

Dodatkowo procedura umożliwia zmianę najniższego wynagrodzenia, które może otrzymywać cudzoziemiec na danym stanowisku, co jest istotne w kontekście wymogów dotyczących wysokości wynagrodzenia cudzoziemców. Można również zmienić wymiar czasu pracy oraz rodzaj umowy, na podstawie której cudzoziemiec ma wykonywać pracę.

Element zmianyOpisWymagane dokumenty
PracodawcaZmiana podmiotu zatrudniającegoUmowa o pracę, dane nowego pracodawcy
StanowiskoZmiana wykonywanej funkcjiOpis nowych obowiązków służbowych
WynagrodzenieZmiana wysokości płacyPotwierdzenie nowej wysokości wynagrodzenia
Wymiar pracyZmiana czasu pracyOkreślenie nowego wymiaru godzinowego
Rodzaj umowyZmiana typu stosunku prawnegoNowa umowa o pracę lub cywilnoprawna

Wniosek należy złożyć do wojewody właściwego ze względu na miejsce aktualnego pobytu cudzoziemca. Złożenie wniosku nie wymaga osobistego stawiennictwa cudzoziemca w urzędzie - wniosek może zostać przesłany pocztą lub złożony w biurze podawczym lub delegaturze zarówno przez cudzoziemca, jak i osobę trzecią działającą w jego imieniu.

Przy składaniu wniosku o zmianę zezwolenia jednolitego nie są pobierane odciski linii papilarnych. Wniosek należy złożyć w terminie 15 dni roboczych od dnia wystąpienia okoliczności wymuszających konieczność zmiany. Opłata za zmianę wynosi 220 złotych czyli połowę opłaty za wydanie nowego zezwolenia

Złożenie wniosku o zmianę wiąże się z dodatkowym obowiązkiem po stronie nowego pracodawcy. Musi on uzyskać dokument legalizacyjny dla nowego pracownika na czas trwania postępowania o zmianę dotychczasowego zezwolenia. Procedura zmiany treści zezwolenia trwa zazwyczaj miesiąc, choć w skomplikowanych sprawach okres ten może zostać wydłużony do 2 miesięcy.

Przez okres rozpatrywania wniosku legalne wykonywanie obowiązków w nowej firmie jest możliwe tylko gdy cudzoziemiec otrzyma oświadczenie o powierzeniu pracy od nowego pracodawcy lub właściwe zezwolenie na pracę od wojewody. Bez tych dokumentów praca w nowym miejscu będzie uznana za nielegalną, mimo złożenia wniosku o zmianę zezwolenia jednolitego.

Camila, obywatelka Polinezji, od czterech miesięcy pracowała legalnie w polskiej firmie X na podstawie zezwolenia jednolitego. Po wypowiedzeniu umowy przeniosła się do firmy Y za lepsze wynagrodzenie. W dniu podpisania umowy z nowym pracodawcą złożyła wniosek o aktualizację zezwolenia. Camila może legalnie pracować w firmie Y, ale tylko pod warunkiem otrzymania od nowego pracodawcy oświadczenia o powierzeniu pracy.

Obowiązki informacyjne przy zakończeniu zatrudnienia

Niezależnie od procedur związanych ze zmianą pracodawcy, cudzoziemiec ma obowiązek poinformowania wojewody o każdorazowym wcześniejszym zakończeniu pracy, gdy nastąpi to przed upływem ważności aktualnego zezwolenia. Ten obowiązek informacyjny ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu monitorowania zatrudnienia cudzoziemców.

Jeśli obcokrajowiec zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia obowiązek informacyjny obejmuje także dotychczasowego pracodawcę. Zatrudniający musi zgłosić fakt zakończenia stosunku pracy z cudzoziemcem na piśmie w ciągu 7 dni od tego zdarzenia

Obowiązek informacyjny po stronie pracodawcy jest niezależny od tego, czy cudzoziemiec zmienia pracodawcę, czy też postanowi pozostać jakiś czas bez zatrudnienia lub zechce wyjechać z Polski. Celem tego rozwiązania jest zapewnienie organom administracji aktualnych informacji o rzeczywistym stanie zatrudnienia cudzoziemców posiadających zezwolenia na pracę.

Pracodawca, który nie dopełni obowiązku zgłoszenia zakończenia stosunku pracy z cudzoziemcem, może ponieść konsekwencje administracyjne. Regulacje te mają na celu zapobieganie sytuacjom, w których zezwolenia na pracę pozostają formalnie ważne mimo faktycznego zakończenia zatrudnienia, co mogłoby prowadzić do nadużyć lub nieprawidłowości w systemie.

  • Cudzoziemiec ma obowiązek poinformowania wojewody o zakończeniu pracy przed upływem zezwolenia
  • Pracodawca musi zgłosić zakończenie stosunku pracy w ciągu 7 dni
  • Obowiązek dotyczy zakończenia pracy wcześniej niż 3 miesiące przed upływem zezwolenia
  • Zgłoszenie musi zostać złożone na piśmie do właściwego wojewody
  • Brak zgłoszenia może skutkować konsekwencjami administracyjnymi

Procedura zgłoszenia zakończenia zatrudnienia jest stosunkowo prosta, ale wymaga zachowania określonych terminów i form. Zarówno cudzoziemiec, jak i pracodawca powinni zachować kopie dokumentów potwierdzających złożenie odpowiednich zgłoszeń, co może być istotne w przypadku ewentualnych kontroli lub wyjaśnień ze strony organów administracji.

Konsekwencje nieprawidłowego zatrudnienia cudzoziemców

Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących zatrudnienia cudzoziemców może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych zarówno dla obcokrajowca, jak i dla pracodawcy. Najpoważniejszą konsekwencją dla cudzoziemca jest możliwość deportacji z Polski, gdy zostanie stwierdzone nielegalne wykonywanie pracy.

Praca bez odpowiedniego zezwolenia lub z zezwoleniem nieaktualnym w zakresie danych pracodawcy jest traktowana jako nielegalne świadczenie pracy. Nie ma znaczenia fakt, że cudzoziemiec posiada formalnie ważne zezwolenie na pracę, jeśli nie obejmuje ono aktualnego pracodawcy. Organ kontrolne traktują taką sytuację jako naruszenie przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców.

Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców bez odpowiednich zezwoleń podlegają sankcjom administracyjnym i karnym. Może to obejmować wysokie grzywny oraz zakaz zatrudniania cudzoziemców w przyszłości. Odpowiedzialność dotyczy również sytuacji gdy pracodawca wie o nieprawidłowościach w dokumentacji pracownika

Pracodawca, który świadomie zatrudnia cudzoziemca bez odpowiedniego zezwolenia lub z zezwoleniem nieaktualnym, może zostać obciążony wysokimi grzywnami. Dodatkowo może zostać nałożony na niego zakaz zatrudniania cudzoziemców przez określony okres, co może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, szczególnie w branżach gdzie zatrudnienie obcokrajowców jest powszechne.

Kontrole legalności zatrudnienia cudzoziemców przeprowadzane są przez różne organy, w tym Państwową Inspekcję Pracy, Straż Graniczną oraz organy skarbowe. Kontrolerzy sprawdzają nie tylko posiadanie odpowiednich dokumentów, ale również zgodność rzeczywistych warunków zatrudnienia z tymi określonymi w zezwoleniach na pracę.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości organy kontrolne mogą wszcząć postępowania administracyjne oraz zawiadomić organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Przestępstwem jest organizowanie nielegalnego zatrudnienia cudzoziemców, za co grozi kara pozbawienia wolności do lat trzech.

Praktyczne wskazówki dla cudzoziemców i pracodawców

Planowanie zmiany pracodawcy przez cudzoziemca wymaga odpowiedniego przygotowania i zachowania właściwej kolejności działań. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie aktualnego stanu dokumentacji oraz ustalenie, jaki typ zezwolenia posiada cudzoziemiec - standardowe zezwolenie na pracę czy zezwolenie jednolite na pobyt i pracę.

W przypadku standardowego zezwolenia na pracę inicjatywa w zakresie uzyskania nowego zezwolenia leży po stronie przyszłego pracodawcy. Cudzoziemiec powinien poinformować potencjalnego pracodawcę o konieczności złożenia wniosku o wydanie nowego zezwolenia na pracę oraz związanych z tym kosztach i czasochłonności procedury.

Najlepszą praktyką jest rozpoczęcie procedur związanych ze zmianą pracodawcy z odpowiednim wyprzedzeniem. Procedury administracyjne mogą trwać kilka tygodni dlatego warto zaplanować zmianę zatrudnienia z uwzględnieniem czasu potrzebnego na załatwienie formalności

W przypadku zezwolenia jednolitego na pobyt i pracę cudzoziemiec ma większą kontrolę nad procesem, ponieważ sam składa wniosek o zmianę. Niemniej jednak musi pamiętać o konieczności uzyskania od nowego pracodawcy oświadczenia o powierzeniu pracy na okres rozpatrywania wniosku o zmianę zezwolenia.

Pracodawcy planujący zatrudnienie cudzoziemca już pracującego w Polsce powinni zapoznać się z jego aktualną sytuacją prawną. Kluczowe jest ustalenie, jaki typ dokumentu posiada kandydat na pracownika oraz jakie procedury będą wymagane do legalizacji nowego zatrudnienia.

Warto również uwzględnić koszty związane z procedurami legalizacyjnymi. Opłaty za wydanie nowych zezwoleń lub ich zmianę mogą stanowić istotną pozycję w budżecie, szczególnie w przypadku zatrudniania większej liczby cudzoziemców. Pracodawcy powinni również przygotować się na czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosków przez organy administracji.

Najczęstsze pytania

Czy cudzoziemiec może zmienić pracodawcę mając ważne zezwolenie na pracę?

Tak, cudzoziemiec może zmienić pracodawcę, ale wymaga to dopełnienia określonych procedur. W przypadku standardowego zezwolenia na pracę nowy pracodawca musi uzyskać nowe zezwolenie. W przypadku zezwolenia jednolitego cudzoziemiec składa wniosek o zmianę zezwolenia.

Ile kosztuje zmiana pracodawcy dla cudzoziemca z zezwoleniem jednolitym?

Opłata za zmianę zezwolenia jednolitego na pobyt i pracę wynosi 220 złotych, co stanowi połowę opłaty za wydanie nowego zezwolenia. Dodatkowo nowy pracodawca może być zobowiązany do uzyskania oświadczenia o powierzeniu pracy na okres rozpatrywania wniosku.

Jak długo trwa procedura zmiany zezwolenia jednolitego?

Procedura zmiany treści zezwolenia jednolitego trwa zazwyczaj miesiąc, choć w skomplikowanych sprawach okres ten może zostać wydłużony do 2 miesięcy. W tym czasie cudzoziemiec może legalnie pracować u nowego pracodawcy pod warunkiem otrzymania oświadczenia o powierzeniu pracy.

Co grozi za pracę u pracodawcy nie ujętego w zezwoleniu na pracę?

Praca u pracodawcy nie ujętego w zezwoleniu jest traktowana jako nielegalne wykonywanie pracy. Grozi za to deportacja cudzoziemca z Polski oraz sankcje dla pracodawcy, w tym wysokie grzywny i zakaz zatrudniania cudzoziemców w przyszłości.

Czy zmiana stanowiska u tego samego pracodawcy wymaga nowego zezwolenia?

Zmiana stanowiska, zakresu obowiązków czy miejsca wykonywania pracy u tego samego pracodawcy nie wymaga uzyskania nowego zezwolenia na pracę. W przypadku zezwolenia jednolitego może być konieczne złożenie wniosku o zmianę, jeśli nowe stanowisko znacząco różni się od pierwotnego.

Kto składa wniosek o nowe zezwolenie przy zmianie pracodawcy?

W przypadku standardowego zezwolenia na pracę wniosek składa nowy pracodawca. W przypadku zezwolenia jednolitego na pobyt i pracę wniosek o zmianę składa bezpośrednio cudzoziemiec do wojewody właściwego ze względu na miejsce jego aktualnego pobytu.

ZSB

Zespół Sieć Biznesowa

Redakcja Biznesowa

Sieć Biznesowa

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi